دوره آموزش ویپ بر پایه الستیکس به زبان فارسی و رایگان - قسمت سوم

آموزش ویپ رایگان – قسمت سوم

دوره آموزش VOIP بر پایه الستیکس به زبان فارسی + رایگان کاری از تیم فنی شرکت ارتباطات نادین

دوره آموزش VOIP بر پایه الستیکس به زبان فارسی + رایگان

کاری از تیم فنی شرکت ارتباطات نادین

 

دوره آموزش ویپ – قسمت سوم

 

مقدمه و پیشگفتار : 

قسمت سوم از سری آموزش ویپ برای شما دوستان و علاقه مندان به دنیای Voice Over Internet Protocol آماده و برای مشاهده آنلاین در وب سایت قرار داده شده است.

در تمامی قسمت های دوره آموزش ویپ در صفحاتی که ویدئو ها قابل مشاهده هستند، در ابتدای صفحات سر فصل هایی که در ویدئو مربوطه آموزش داده شده آمده است. علاوه بر آن توضیحاتی مختصر در رابطه با هر موضوع و سرفصل نیز آورده شده است.

قسمت اول و دوم و سوم از دوره آموزش VOIP بصورت تئوری میباشد. در این سه قسمت به معرفی سیستم های تلفنی Voip پرداخته شده است. علاوه بر آن تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی VOIP نیز به صورت کامل معرفی شده اند. ناگفته نماند که در رابطه با هر کدام از تجهیزات توضیحات کاملی نیز داده شده است.

بصورت کلی میتوان گفت بعد از مشاهده این دوره آموزشی شما قادر به طراحی و پیاده سازی یک پروژه کامل ویپ خواهید بود. به شرطی که این دوره را به صورت کامل ، یعنی هم مباحث تئوری و هم مباحث عملی مشاهده کرده باشید. حتی اگر اطلاعاتی در رابطه با این تکنولوژی دارید باز هم توصیه میکنیم که حتما این 3 بخش اول و تئوری دوره آموزش ویپ را دنبال کنید.

 

سرفصل های قسمت سوم از دوره آموزش ویپ :

امکانات کلی سیستم تلفنی VOIP : 

در این قسمت از آموزش ما به بررسی امکاناتی که سیستم تلفنی ویپ میتواند برای ما داشته باشد صحبت میکنیم. البته ناگفته نماند که امکانات سیستم تلفنی VOIP واقعا بسیار زیاد و حتی بیشمار است. ولی ما چیزهایی که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار میگیرد صحبت میکنیم. این قسمت از آموزش ویپ بیشتر تجربه اندک ما بوده در زمینه مرکز تماس ویپ.

1- امکان دریافت و ارسال فکس 

در سرور ویپ ما میتوانیم یک فکس مجازی بسازیم به این معنی که یک داخلی ساخته و آن را به صورت فکس تعریف میکنیم. با این کار وقتی کسی با شرکت ما تماس بگیرد و داخلی فکس را بگیرد بوق فکس میشنود. بعد از ان فکس را ارسال میکند و یک نسخه PDF از فکسی که ارسال کرده است در منوی Inbox مربوط به FAX ما ذخیره میگردد.

2- امکان راه اندازی کد های مختلف برای کارهای مختلف :

شما این مثال را در ذهن خود تجسم کنید. وقتی کارمند شماره 1 پشت میزش نیست و تلفنش در حال زنگ خوردن است، در یک حالتی کارمند 2 باید از پشت میز خودش بلند شده و پشت میز کارمند 1 برود و تلفن او را جواب دهد. در حالتی دیگر ما کدی برای گرفتن خط تعریف میکنیم. بعنوان مثال کارمند 2 با زدن دکمه *8 دیگر نمیخواهد از پشت میز خود بلند شود و میتواند خط کارمند شماره 1 را با تلفن خود جواب دهد. این یک نمونه از کارهای بیشماری که میشود در ویپ انجام داد است.3-

3- امکان ایجاد ترانک با سرور های دفاتر دیگر :

ما برای برقراری ارتباط با سایر دفاتر خود میتوانیم بین سرور های ویپ موجود در بین دفاتر ترانک ایجاد کنیم. نحوه ایجاد ترانک در ویدئو آموزش ویپ در قسمت های بعدی به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

4- امکان ایجاد لیست سیاه (Black List):

با استفاده از این ویژگی ما قادر خواهیم بود تا حریم خصوصی شرکت و کارمندان را حفظ کنیم. شاید کسانی قصد آزار و اذیت دارند. یا شاید به دلایلی ما میخواهیم کارمندان شرکت X نتوانند به دلیل سیاست های خاص با ما تماس بگیرند و….

این قسمت دیگر نیازی به توضیح اضافی ندارد و همه شما عزیزانی که در حال مطالعه این موضوعات هستید قطعا با مفهوم بلک لیست تا حدودی آشنا هستید.

5- امکان ساخت صف و یا گروه :

در صورت بالا بودن تعداد تماس ها در یک گروه کاری راه اندازی صف گزینه بسیار خوبی برای نگهداری مشتریان است. در زمانی که صف نباشد مشتری با صدای بوق اشغال مواجه شده و شاید بصورت کلی از مجموعه دست کشیده و سراغ فروشنده بعدی برود. ولی با وجود صف این مشتریان تا حد قابل توجهی در انتظار برای برقراری ارتباط با شما میمانند.

قطعا شما تا به حال در صف انتظار برخی ارگان های دولتی یا خصوصی مانده اید. این صف ها به صورت هوشمند عمل کرده و تعداد افراد موجود در صف را اعلام کرده و سپس مدت زمان حدودی انتظار در صف را نیز اعلام میکند.

و اما گروه ، در مجموعه ها گروه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال گروه مالی ، گروه پشتیبانی فنی ، گروه فروش و …

چقدر خوب است که ما بتوانیم در سیستم تلفنی این گروه ها را اعمال کنیم. بدین صورت میتوانیم سیاست های مربوط به هر واحدی را به آن اعمال کنیم.

6- امکان ایجاد کنفرانس تلفنی : 

اهمیت وجود کنفرانس تلفنی امروزه بر کسی پوشیده نیست. گاها شما در مجموعه خود نیاز دارید تا کنفرانس 3 نفری داشته باشید. به عنوان مثال مدیر فنی و مدیر فروش همزمان با مشتری در کنفرانس تلفنی باشند. چقدر خوب میشود. چون زمانی که مشتری سوال فنی داشته باشد این کارشناس فنی است که پاسخ خواهد داد و یا اگر سوالی در رابطه با نحوه خرید و قیمت محصول داشته باشد کارمند فروش پاسخگوی وی خواهد بود. هرچند چندان زیاد این اتفاق نمی افتد.

7- امکان فارسی سازی کل سرور :

شما میتوانید کلیه پیغام های گویا را بومی سازی کنید. به طوری که حتی قطعی خطوط از سمت مخابرات ، یا اشکالات در سیستم تلفنی به صورت فارسی برای کارمندان و یا مشتریانی که تماس گرفته اند پخش شود.

8- موزیک های انتظار (Music On Hold) : 

در سیستم تلفنی ویپ میتوانیم از انواع آواهای انتظار که به اصطلاح music on hold گفته میشود استفاده کنیم. تنها کافیست این موزیک را در سرور آپلود کرده و در قسمت مربوطه انتخاب نماییم. در سیستم سانترال های پاناسونیک این موزیک باید بر روی کارت حافظه ای اکسترنال ریخته میشد و به سرور سانترال متصل میشد.

مدت زمان پخش آوای انتظار در سیستم تلفنی ویپ نیز قابل تنظیم بوده. نا گفته نماند که بهتر است از آواهای انتظار عجیب و غریبی برای سیستم تلفنی خود استفاده نکنیم.

9- راه اندازی سیستم پیجینگ (Paging) :

یکی از امکانات بسیار جالب و جذاب مرکز تماس VOIP ، امکان راه اندازی سیستم پیجینگ است. بسیار خوب است که مدیر عامل در صورتی که با کل کارمندان خود کار دارد تلفن را برداشته و با استفاده از کد مشخصی پیغام خود را به تمام کارمندان برساند. به این صورت که وقتی هندست تلفن را برمیدارد و کد را میگیرد پس از شنیدن بوق شروع به صحبت کردن میکند. در این حالت کلیه تلفن های کارمندان بصورت اتوماتیک روی حالت بلندگو قرار گرفته و صدای شخص پیج کننده را میشنوند.

10- امکان شنود و مانیتورینگ لحظه ای داخلی ها :

 

ip phone ها :

در این قسمت از دوره آموزش ویپ ما به برسی انواع تلفن ها در سیستم voip میپردازیم. به صورت کلی ما یا باید از تلفن های تحت شبکه که به صورت سخت افزاری در بازار موجود هستند استفاده کنیم. یا در صورت عدم تمایل به استفاده از ip phone های فیزیکی میتوانیم از soft phone ها استفاده کنیم. در ادامه این ویدئو آموزش ویپ با هر دو این موارد آشنا خواهید شد.

 

تلفن grandstream yealink

 

 

ُSoft Phone 3cx

e

 

 

 

در ادامه نیز به معرفی انواع expansion ها خواهیم پرداخت. اکسپنشن ها همات صفحات کلیدی هستند که به تلفن ها متصل میشوند و ما با استفاده از آن میتوانیم بصورت سریع با یک داخلی تماس برقرار کنیم. در ادامه به صورت مفصل در رابطه با این دستگاه ها صحبت خواهد شد.

 

 

اکسپنشن 30 تایی مخصوص تلفن های ip phone های fanvil

 

 

در این فصل از ویدئو آموزش ویپ به مسائل مطرح شده در بالا می پردازیم. این فصل نیز بصورت تئوریک بوده و ما هیچ کار عملی ای انجام نخواهیم داد.

ولی نگران نباشید از فصل بعدی ما شروع خواهیم کرد به نصب الستیکس و سپس نحوه تعریف داخلی ها و …

 

 

 

در صورتی که مطالب برای شما مفید بود میتوانید آن را از طریق آیکون های زیر به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه